تراریخته چیست

تراریخته چیست ، یا ترانس ژنتیک به فرآیندی گفته می شود که توسط مهندسی زنتیک در DNA گیاه و یا حیوان به منظور وارد کردن صفتی جدید به گیاه و یا حیوان گفته می شود. البته این دستکاری ژنتیکی نیز ممکن است در برخی محصولات غذایی نیز رخ دهد.

به عنوان مثال برای ایجاد مقاومت در برخی گیاهان نسبت به آفات و برخی بیماری ها آنها را دستکاری ژنتیکی می کنند. برخی دانشمندان مخالف ایجاد محصولات تراریخته به دلیل خطرات این گونه محصولات برای انسان، می باشند. تا بخ حال موجودات فراوانی مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، گیاهان، جانوران تراریخته شده اند.

  
تفاوت محصولات تراریخته و ارگانیک


محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در روند تولید آنها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است به این معنی که تولید این محصولات به روش های کاملا طبیعی انجام گرفته است و خطری برای سلامت انسان ها ندارند، به شرطی که در تولید آنها تمامی اصول بهداشتی رعایت شده باشد. حال محصولات تراریخته محصولاتی هستند که یک یا چند ژن آنها توسط مهندسی ژنتیک دستکاری شده اند. به عنوان مثال با جدا کردن یک ژن تولید کننده سم از یک باکتری و وارد کردن آن به ژن سویا و یا ذرت، سبب حفاظت گیاه در برابر آفات می شود چرا که گیاه اکنون می تواند از خود سم تولید کند و دچار آفت زدگی نشود. بنابراین محصولات تراریخته روند طبیعی و ارگانیک را طی نکرده اند و حاصل دستکای ژنتیکی توسط انسان می باشند. بر همین اساس طی بیست سال گذشته که چنین محصولاتی پا به چرخه تولید مواد غذایی گذاشته اند و با افزایش آمار سرطان ها و انواع بیماری ها، سبب بحث هایی بر عدم استفاده از این محصولات شده است.


نتیجه پایانی


استفاده محصولات تراریخته در برخی کشورها ممنوع اعلام شده است اما برخی دیگر از کشورها با تایید وزارت بهداشت مربوطه ممنوعیتی در استفاده از محصولات تراریخته ندارند.

 منبع: https://lastmod.com/%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D9%88/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D8%AA%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.html 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.