یکی از بهترین ادویه‌های گیاهی برای روزهای آغازین عادت ماهانه

قاعدگی یا عادت ماهانه یا پریود و یا دَشتان به جاری شدن خون از پوشش داخلی رحم گفته می‌شود  که به طور منظم در جنس ماده گونه‌های خاصی از پستانداران از اوایل سنین جوانی، در دوران بلوغ تا دوران یائسگی رخ داده.
به طور معمول عادت ماهانه در زنان باردار و شیرده اتفاق نمی‌افتد و بروز قاعدگی در این دوران‌های خاص از زندگی زنان متوقف میگردد و قاعدگی در زنان غیرباردار، از دوران بلوغ تا رسیدن به سنین یائسگی بروز می نماید  

 در هر ماه یک تخمک کوچک  بسیار کوچک که با چشم قابل رویت نیست از درون تخمدان آزاد می‌شود که به این عمل تخمک گذاری گفته میشود و تخمک وارد لوله‌های فالوپ شده و از طریق آن به سمت رحم حرکت می‌کند که اگر در طی این مسیر تخمک توسط یک اسپرم مرد بارور گردد  تخم ایجاد شده و تخم به سمت رحم  در حرکت میرود و در آنجا لانه گزینی می‌کند و با چسبیدن به دیواره رحم شروع به بزرگ شدن و رشد کرده تا در پایان ۹ماه به یک نوزاد کامل تبدیل شود و در صورتی که تخمک با اسپرم برخورد نکند  مسأله‌ای که در اکثر دروه‌های قاعدگی اتفاق می‌افتد و تخمک بارور نمی‌شود و از بدن دفع میگردد.به همین دلیل مخاطات و بافت اضافی رحم شروع به ریزش می‌کند. ریزش بافت و مخاطات که خونی است همان خونریزی قاعدگی گفته و باید توجه کرد که همانطوریکه توضیح داده شد، خونریزی قاعدگی فقط شامل خون نیست بلکه بافت اضافی و مخاطات خونی بوده که از رحم به بیرون ریخته می‌شود.

این وقایع هر ماه یکبار اتفاق می‌افتد. رحم خود را برای پذیرش تخم در طی یک ماه به تدریج آماده می‌کند و در نتیجه مخاطات و بافت اضافی در داخل آن بوجود امده و مدت خونریزی قاعدگی برای چندروز، معمولاً ۳-۵ روز طول کشیده، اما بین ۲-۸ روز نیز می‌تواند متغیر باشد و هر سیکل قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روز طول میکشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر میباشد و حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر بوده.

قاعدگی چیست؟ سیکل قاعدگی در واقع تغییرات فیزیولوژیکی است که در زنان بارور جهت تولیدمثل جنسی رخ می‌دهد و هر ماه یک تخمک بالغ شده و آمادهٔ تشکیل جنین می‌شود. در این مدت به تدریج بافت رحم نیز آمادهٔ نگهداری جنین می‌شود. اگر لقاح صورت نگیرد، تخمک دفع شده و بافت پوششی رحم ریزش می‌کند (قاعدگی). این فرایند به طور طبیعی در دوران باروری جنسی گونه‌های پستانداران ماده رخ می‌دهد. چرخهٔ قاعدگی زنان در دوران بارداری و شیردهی متوقف می‌شود و به همین ترتیب در این زمان است که تست‌های حاملگی از نوع Bonmed به سرعت توانایی تشخیص احتمال بارداری را دارند. چرخهٔ قاعدگی از دوران بلوغ تا زمان یائسگی ادامه می‌یابد. مدت خونریزی رحم برای چندروز، معمولاً ۳-۵ روز طول می‌کشد، اما بین ۲-۸ روز نیز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روز طول میکشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است. حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است و در روزهای قاعدگی به طور معمول بین 50 تا 130 میلی‌‌لیترخون از بدن زنان دفع میگردد

سیکل قاعدگی

سیکل یا چرخه قاعدگی جهت حفظ باروری در زنان و تحت کنترل سیستم اندوکرین ایجاد که این سیکل به سه مرحله کلی تقسیم می گردد:

-مرحله یا فاز فولیکولر

-مرحله یا فاز اوولاسیون یا تخمکگذاری

-مرحله یا فاز لوتِئال

برخی از منابع تقسیم بندی دیگری نیز دارند:

فاز قاعدگی یا خونریزی

فاز تکثیری یا پرولیفراتیو

فاز ترشحی

هر سیکل قاعدگی از اولین روز شروع خونریزی قاعدگی شروع و  روش های هورمونی جلوگیری از بارداری با تغییر در سطح هورمون های بدن از بارداری جلوگیری مینماید.

دردهای شکمی قاعدگی

بسیاری از زنان کرامپ های شکمی دردناک راطی دوران قاعدگی تجربه می نمایند و عضلات رحم و عضلات شکمی اطراف رحم برای بیرون راندن مایع قاعدگی منقبض شده و اعتقاد بر این بوده که انقباضات عضلانی رحم با افزایش رها شدن اسید های چرب موسوم به پروستاگلاندین ازبافت پوششی رحم تولید میگردد که این کرامپ دیسمنوره اولیه یا دردهای قاعدگی نامیده شده که نشانه های شدید شامل درد انتشار یابنده به هیپ ،پشت و ران ، تهوع و اسهال یا یبوست مکرر است

یکی از مشکلاتی که  اکثر دختران جوان در طول زندگی بارها و بارها آن را تجربه خواهند کرد این بوده که عادت ماهانه دردناک است. علت روشنی برای عادت ماهانه دردناک در دختران و زنان وجود نداشته ولی زنان و دختران زیادی آن را تجربه می‌کنند. دردها غالبا در روزهای اول شروع عادت ماهانه اتفاق افتاده و یکی، دو روز بیشتر طول نمی‌کشد.

یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای پیشگیری از بروز کم‌خونی و ضعف عمومی بدن در روزهای قاعدگی یک هفته مانده به شروع قاعدگی نوشیدن چای گل همیشه بهار میباشد.

درمان گیاهی برای کاهش درد پریود

یکی از بهترین ادویه‌های گیاهی برای روزهای آغازین عادت ماهانه دارچین  بوده و دمنوش دارچین می‌تواند علاوه بر کاهش دردهای قاعدگی توان بدنی بانوان را افزایش دهد. برای تهیه این دمنوش می‌توانید از پودر دارچین و چوب آن استفاده کنید و چوب ان بهتر است طرز تهیه دمنوش دارچین:2 تا 3 چوب دارچین را درون یک لیوان آب جوش گذاشته و سر لیوان را با نعلبکی ببندید. اجازه دهید دارچین به مدت 10 دقیقه در آب جوش بماند تا به خوبی دم بکشد و سپس چوب‌ دارچین را از لیوان خارج کرده و دمنوش را میل نمایید و نوشیدن 2 لیوان دمنوش دارچین و خوردن غذاهایی با طبع گرم مثل کاچی می‌تواند بهترین انتخاب برای نخستین روز قاعدگی باشد.

گزینه دیگری که برای درمان گیاهی درد قاعدگی در بسیاری از طب سنتی میباشد: زنجبیل به عنوان گیاه دارویی تسکین دهنده درد قاعدگی و باز کننده قاعدگی نام برده‌ شده و اگر  زنان زیادی تجربه دردهای قاعدگی را دارند بدون آنکه خونریزی داشته باشند. برای باز شدن قاعدگی نوشیدن دم‌نوش زنجبیل بهترین انتخاب بوده و برای تهیه این چای زنجبیل کافی است یک قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده را در یک لیوان آب جوشانده و قبل از خوردن غذا آن را صاف کنند و میل کنید. زنجبیل چون طعمی تند و گس داشته برای خوش‌طعم کردن آن می‌توانید یک قاشق چای‌خوری عسل یا یک قطعه کوچک نبات به آن اضافه کرده و قبل از خوردن وعده غذایی آن را میل نمایند.

زنان و دختران زیادی با شروع دوران قاعدگی دچار نفخ و دل‌دردهای ناشی از آن شده و حتی گاهی پیش می‌آید که عوارض ناشی از قاعدگی مثل دردهای ناشی از نفخ از درد قاعدگی برای زنان دشوارتر بوده. زیره سبز یک ضدنفخ واقعی است. بهترین کار خوردن یک لیوان از جوشانده زیره سبز است که این کار کمک می‌کند نفخ آرام‌آرام برطرف شده و درد ناحیه شکم تسکین پیدا کند. اما این شیوه تنها برای افراد بزرگسال و زنانی که با مصرف برخی خوراکی‌ها دچار نفخ می‌شوند یا نفخ ناشی از دوران قاعدگی را تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود که برای تاثیرگذاری بیشتر زیره بر درمان نفخ می‌توانید زیره سیاه و زیره سبز را به میزان مساوی ترکیب و آسیاب کرده و از آن به صورت دمنوش زیره که با عسل شیرین شده است روزانه یک تا 2 فنجان مصرف نمایید.

برای پیشگیری از بروز مشکلاتی  همچون اضطراب ،عصبانیت و افزایش مقاومت بدن  در قبل و حین دوران قاعدگی بهتر است چند روز قبل از شروع قاعدگی روزی 2 فنجان چای گیاهی بابونه بنوشید. دمنوش یا چای تهیه شده از گل بابونه به شما کمک می‌کند تا حالت‌های روحی روانی خود را در طول دوران قاعدگی راحت‌تر کنترل و نوشیدن این دمنوش را 3 تا 4 روز قبل از قاعدگی شروع و تا پایان قاعدگی ادامه بدهید.

گیاه پنج انگشت به درمان سندروم قبل از قاعدگی کمک کرده و می تواند به آن دسته از کسانی که با اختلال قاعدگی مواجه هستند کمک کند و سبب تنظیم قاعدگی شود. البته برای تنظیم قاعدگی باید به صورت طولانی مدت از این گیاه استفاده نمود و با این حال استفاده از این گیاه در بهبود وضعیت خانم هایی که به مشکل قاعدگی مبتلا هستند موثر بوده و استفاده از ویتاگنوس می تواند به درمان ورم و عفونت رحم کمک نماید و ضمن اینکه در درمان ضخیم شدن دیواره رحم نیز موثر بوده و کاهش خونریزی و کاهش عوارض یائسگی از دیگر مزایای مصرف این گیاه بوده و بهترین گزینه برای درمان مشکلات سندروم پیش از قاعدگی گیاه پنج انگشت بوده و این گیاه نام های دیگری چون فلفل بیابانی و ویتاگنوس دارد و به دلیل تاثیرات شگفت انگیزی که در بدن خانم ها می گذارد به آن «گیاه زنان» می گویند. مصرف این گیاه دارویی علاوه بر تنظیم هورمون ها، سبب بالارفتن میزان پرولاکتین شده و به همین دلیل در کاهش درد پستان ها می تواند مفید بوده.

گل قاصدک از گیاهان دارویی برای درمان درد پریود است

سندروم قبل از قاعدگی باعث جمع شدن آب در زیر پوست بدن و اندام ها شده و همین مسئله تورم اندام ها و دردناک شدن آنها را به وجود اورده و برای رفع ورم ناش از سندروم قاعدگی، در وهله اول باید خوردن نمک را کاهش داده و گل قاصدک به دفع نمک اضافی موجود در بدن و رفع تورم کمک می نماید و برای این منظور باید یک قاشق مرباخوری یا یک قاشق غذاخوری از گل قاصدک را در یک استکان آب جوش ریخته و تا به مدت 10-15 دقیقه دم کشیده و از این دم نوش به صورت ناشتا میل شود.

یکی از مشکلاتی که خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی به آن دچار می شوند، اضطراب، عصبی بودن و افسردگی بوده که برای رفع این مشکلات می توان از گیاه و عرق بهارنارنج کمک گرفت میتوان دو گرم (معادل یک قاشق چای خوری) از گیاه بهارنارنج را در یک استکان آب جوش دم  وهمچنین  افزودن عسل و آویشن به این دم نوش تاثیر آن را بهبود می بخشد.

مصرف اسطوخودوس برای خانم هایی که به مشکل بی خوابی و افسردگی قبل از قاعدگی مبتلا هستند پیشنهاد شده و این گیاه دارویی می تواند مشکلات گوارشی را برطرف و نفخ شکم و گاز ناشی از آن را از بین ببرد. ریختن گل تازه اسطوخودوس در بالش خاصیت آرام بخش داشته و 2 گرم اسطوخودوس را باید به مدت 10 دقیقه در یک استکان آب جوش دم  نموده و قبل از خواب میل کنند.

برای کسانی که خونریزی به شکل لکه بینی دارند، دم کرده گل گاوزبان دم نوشی مناسب برای کاهش درد دیسمنوره آنها محسوب بوده  بطوری که می توانند ده گرم گل گاوزبان را به همراه یک عدد لیمو عمانی و 2 لیوان آب جوشانده تا زمانی که تنها یک لیوان از محلول مانده و بعد از صاف کردن مصرف نمایند.

ماساژ زیر ناف با روغن زنجبیل را در مواقعی که خونریزی طبیعی وهمراه با درد داشته در کاهش علائم قاعدگی مؤثر بوده است. آب آناناس نیز در تسکین کرامپ‌ های رحمی مفید بوده و  آنزیم موجود در آب آناناس سبب شل شدن عضلات می‌ شود.

مصرف موز به دلیل داشتن پتاسیم فراوان درد های قاعدگی را درمان میکند و مصرف دمنوش رازیانه به دلیل تنظیم هورمون های زنانه و باز کردن قاعده گزینه مناسبی است

امروزه و با توجه به نتایج مطالعات انجام شده، ورزش می‌تواند در کاهش درد بسیار مفید و موثر واقع شود و به همین دلیل بهتر زنان حداقل چند روز مانده به دوران قاعدگی، به مدت سی دقیقه تا یک ساعت ورزش نمایند

ترکیب های موجود در گیلاس با نام « آنتوسیانین » در واقع آنتی اکسیدان های قوی بوده که به دو طریق شدت درد را کاهش داده و این ترکیب ها با متوقف کردن پیشرفت التهاب و با از بین بردن آنزیم های درد مثل مسکن های آسپرین و ناپروکسن عمل می کنند و در تسکین درد نقش بسزایی را دارند

در دوران پریودی از چه غذاهایی باید دوری کرد

در دوران عادت ماهیانه توصیه شده  از مصرف برخی خوارکی ها که طبعی سرد داشته مانند انواع ترشی و سبزیجات ، سالاد، سرکه ، سرکه ، خیار ، گوجه فرنگی و... پرهیز شود یا میزان مصرف آنها را به کمترین حد ممکن رسانده شود .

در مقابل از چه  موادی باید تغذیه شود : از غذا هایی که در عین گرم ومفید بودن ، به راحتی در دسترس بوده مثل حلوا، زنجیل دم کرده ، چای زنجیل و چای بابونه. چرا که پژوهش ها  تاثیر مثبت این مواد را در کاهش دردهای قاعدگی ثابت کرده اند .

منبع ملی کالا
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.